Правни последици на механизма за проверка и сътрудничество

Многократно ми се задава въпроса какви са възможните правни последици от приложението на механизма за проверка и сътрудничество, създаден с Решение 2006/929/ЕО на Комисията и съответно предвидените в Акта относно условията за присъединяване на Република България и Румъния предпазни механизми.

Първо трябва да се посочи защо е създаден механизма – с цел да се помогне на страната да се справи с известни недостатъци в областите на съдебната реформа и борбата срещу корупцията и организираната престъпност, както и да се наблюдава постигнатият напредък.

За България са посочени следните индикативни показатели:

1. Приемане на изменения в Конституцията, които премахват всички двусмислия по отношение на независимостта и отчетността на съдебната система.
2. Гарантиране на по-прозрачен и ефективен съдебен процес чрез приемане и прилагане на нов закон за съдебната власт и на нов гражданско-процесуален кодекс. Докладване за въздействието на тези нови закони и на наказателно-процесуалния кодекс и административния процесуален кодекс, преди всичко върху досъдебната фаза.
3. Продължаване на реформата на съдебната власт с цел нарастване на професионализма, отчетността и ефективността. Оценяване на въздействието на тази реформа и публикуване на резултатите всяка година.
4. Провеждане и докладване за професионални и надпартийни разследвания по обвинения в корупция на високо равнище. Докладване за вътрешни проверки на обществените институции и за огласяване на имуществото на високопоставени длъжностни лица.
5. Вземане на по-нататъшни мерки за предотвратяване и борба с корупцията, особено по границите и в местното управление
6. Прилагане на стратегия за борба с организираната престъпност, която се съсредоточава върху тежките престъпления, прането на пари, както и върху системното конфискуване на имуществото на престъпниците. Докладване за нови и текущи разследвания, повдигнати обвинения и присъди в тези области.

Правните последици са посочени в чл. 38 от Акта за присъединяване. Те се свеждат до суспендиране на задължението на останалите държави членки да признават и изпълняват при условията, предвидени в общностното право, български съдебни решения и други съдебни актове (например Европейски заповеди за арест).

Решаващ орган е Европейската комисия, след мотивирано искане от държава-членка или по собствена инициатива и след консултации с държавите-членки.

Следващият, окончателен доклад по механизма за проверка и сътрудничество се очаква през юли т.г. Следва да се уточни, че предпазна клауза може да бъде наложена във всеки един момент от тригодишния срок след присъединяването. Преценката е на ЕК и не е необходимо произнасянето с доклад по механизма, за да се постанови решение по чл. 38 от Акта за присъединяване.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s